CCMAR Seminars by Izasa: Eukaryotic Origins in a New Tree of Life | CCMAR

at
Anf. A (CP) - Gambelas Campus UAlg

CCMAR SEMINARS

26th APR | 13:30 | Anf. A (CP)

Eukaryotic Origins in a New Tree of Life

Prof. Martin Embley

(Newcastle University, UK)

Poster

Abstract

Martin Embley is Professor of Molecular Evolution at Newcastle University. His current and long-term research interests are on the early evolution of eukaryotes and the evolution and functions of their organelles, particularly of mitosomes and hydrogenosomes. These are peculiar forms of mitochondria found in anaerobic and obligate intracellular parasitic protists. His lab also participated in the analysis of lateral gene transfer as it affects the genomes of major protozoan parasites.

Short CV

Prof. Embley is an ERC Advanced Investigator, an Associate Editor of Genome Biology and Evolution, a Fellow of the American Academy of Microbiology, a Member of EMBO and a Fellow of the UK Academy of Medical Sciences.

Some relevant papers:

Freibert, S. A., Goldberg, A. V., Hacker, C., Molik, S., Dean, P., Williams, T. A., Nakjang, S., Long, S., Sendra, K., Eckhard, W., Heinz, E., Hirt, R. P., Lucocq, J. M., Embley, T. M. and Lill, R. (2017). Evolutionary conservation and in vitro reconstitution of microsporidian iron-sulfur cluster biosynthesis.  Nature Comm. 8:13932 | DOI: 10.1038/ncomms13932.

Williams, T. A., Foster, P. G., Cox, C. and Embley T. M. (2013).  An archaeal origin of eukaryotes supports only two primary domains of life.  Nature 504: 231–236, doi:10.1038/nature12779.

Goldberg, A. V., Molik, S., Tsaousis, A., Neumann, K., Kuhnke, G., Delbac, F., Vivares, C. P., Hirt, R. P., Lill, R. and Embley, T. M. (2008). Localization and functionality of microsporidian iron-sulphur cluster assembly proteins.  Nature 452: 624-628.

Atendance Certificate

Activity type